Depresyondan Nasıl Çıkılır? -2

2013 yılında yazdığım Depresyona neden girilir? Depresyondan nasıl çıkılır?” yazıma hem yorum, hem mail, hem de mesaj olarak çok soru geldi. Sitedeki yorumdan çok mail aldım, hatta bazı sorular tanıdığım insanlardandı. "Ben de bunları yaşadım, kurtuldum ya da devam ediyo"r diyorlardı. Ben de bir süre önce geçirdiğim bu kötü zamanı onlara ayrıntısız anlatıyordum, hatta kurtulmak için neler yaptığımı da. Aldığım maillerin çoğu ne yapmam gerekiyor, nasıl kurtulacağımla ilgili. Bununla ilgili facebook’dan yazanlar bile oldu. Gelen sorulara hislerime, yaşadıklarıma, okuduklarıma göre cevaplar vermeye çalıştım. Sitedeki bazı sorulara da cevap veremedim. Hem zamansızlıktan, hem de nasıl cevap vereyim, doğru mu yapıyorum diye düşünmekten bazı sorular askıda kaldı. Bu sorulara toplu bir cevap vermeye ve kendi tecrübelerime dayanarak bir şeyler yazmaya karar verdim.

Yazıyı okumadan önce 2013’deki yazımın başına yazdığım şeyi tekrar yazıyorum. Psikolog değilim, psikoloji eğitimi almadım, sadece okuduğum kitaplar, yazılar, yaşadıklarım, dinlediğim insanlar bu yazıya etki edecektir. Ben sadece kendi kurtulma zamanlarımı paylaşacağım. Umarım yazının sonunda hepiniz sorularınızın cevabına kavuşmuş, bu saçma dönemden kurtulmak için bir vakte girmiş olursunuz.


Yaşımız kaç olursa olsun; zengin ya da fakir olalım, eğitim seviyemiz farklı olsun; şişko ya da zayıf olalım; hatta ırkımız, dinimiz farklı olsun; hepimiz inişli ve çıkışlı bir yaşam yaşarız. Hiçbirimizin hayatı her zaman iyi ya da her zaman kötü değildir. Bizim iyi olduğumuz bir dönemde başka bir insan kötü olabilir. Bunlar çok değişken. Ama önemli olan enerji, inanmak ve umudu kaybetmemek. Her şeyin ötesinde sağlık gibi bir güzelliği bilmek şart. Sağlıklı olmayıp da şükreden; hayata umutlu bakan, depresif olmayan birçok insan var. Ama bazılarımız da ne yazık ki aslında imkânları çok kötü olmadığı halde, sağlığı yerinde, bir kaybı vs. olmadığı halde diplerde geziyor. İlla ki insanın böyle olmasında, boşluğa düşmesinde sebepler oluyor. Ama bunlar tamamen geçerli sebepler mi bunları düşüneceğiz, bu yazıda. Yazının sonunda hepinizin bir şeylere başlamasını istiyorum. En azından buna inançlı olmanızı istiyorum, eğer bir şeyleri değiştirmek istiyorsak; bunun için hareket etmemiz gerekiyor. Eğer yolunda gitmeyen bir şeylerin farkındaysanız (bu yazıyı okuyorsanız eminim farkındasınız) ve ömrünüzün sonuna kadar bu şekilde yaşamak istemiyorsanız kendinize “ENERJİ” yükleme zamanı geldi!

Aşağıda yapacaklarımızı sırayla yazacağım. Yazının sonunda ortaokul çağındaki arkadaşlarımız için ayrı bir bölüm ekleyeceğim, o bölümü dikkatle okumalarını tavsiye ederim.

Depresyondan kurtulmak için neler yapacağız?


İlk önce neyin içerisinde olduğumuzu hepimiz biliyoruz. Depresyon olmasa bile herkesin gülüp geçtiği bir dönemde biz kötü anlar geçiriyoruz. Belki ailemize, belki arkadaşlarımıza anlatamıyoruz ve bu durumdan kurtulmak istiyoruz.

  Enerji. Her şeyin yolu bu. Kolumuzu kaldıracak enerji bulmalıyız.

1-İlk önce bir dosya kağıdı çıkartıp birinci sıraya adımızı soyadımızı yazıyoruz.


2-İkincisi kaç yaşındayız, okula mı, işe mi gidiyoruz ya da çalışmıyor muyuz ve haftanın kaç günü boşuz bunu yazıyoruz.


3-Okula ve işe gidiyorsak haftanın en az beş günü meşgulüz ve sorumluluklarımız var. İki gün belki de bir gün bize kalıyor. Ben çalışanları da düşünerek bunu bir gün olarak belirleyeceğim.


4-Çalışmıyorsak tüm günler boş, ama tabii yine de hayati sorumluklarımızın olduğunu da unutmamamız gerekiyor.


5-Bu süreçte benim kendim adıma en düzgün yaptığım iş konusunda hiç devamsızlık yapmamam. Sizden de durum olumsuz diye gereksiz yere iş ya da okulda devamsızlık yapmamanız. Kendinizi kötü hissetseniz, orada ders dinlemeseniz, işinizi yapamasanız bile sabah o işe ya da okula gidilecekse gitmenizdir. Devamsızlık sizi sorumsuz bir insan yapar. İnsanlardan uzaklaşmamanız gereken bu vakitte evde yalnız kalmak, HİÇBİR ŞEY YAPMAMAK bir çözüm değil! O zaman uğraşımız neyse okul, iş, dershane, belki bir hobi; bunlara devamsızlık yok. Tabii bunları değişmek şu kabus zamanlardan kurtulmak istediğinizi düşünerek yazıyorum. Aksi halde düzelmek istemiyor, kronik mutsuz, depresif yaşamak istiyorsanız; "Göksel'den depresyon şarkısını dinleyip kendinizi eve kapatabilirsiniz. Ama biz DÜZELMEK istiyoruz. Bu can sıkıcı durumdan çıkıp eskisi gibi sevdiğimiz bir yemek yerken zevk almak, biri tuhaf bir şey yapınca sinirlenebilmek, güzel bir şeye içtenlikle gülebilmek istiyoruz. en basiti hiçbir şey yapmamak istemek halinden çıkıp belki koşmak, belki arkadaşlarımızla buluşmak, sevdiğimiz bir filmi izlemek istiyoruz. 


6-Fazla uyumak yok, az da yok. Eğer çalışmıyorsanız evde geç saatlere kadar uyumak yok. Uyumak hiçbir şeyi geçirmez. Siz sadece uyuduğunuz fazla saatler boyunca hem sağlıksız, hem de HİÇBİR ŞEY YAPMAMIŞ olursunuz. Erken kalktık, işe, okula gittik ya da evde kaldık. Olabildiğince kendimizi bezmiş gibi hissetsek de hareket edeceğiz. Evimiz asansörlüyse asansörü kullanmadan yürüyerek merdivenleri ineceğiz. İş yerinde masada oturup kalmayacağız. HAREKET ŞART. Okulda her ders arasında aşağı inip nefes alacağız (yaz kış fark etmez).


7-Kendimize bir fotoğraf seçelim, mutlu olduğumuz bir döneme ait. Bir de şimdiki halimizin fotoğrafını çekelim. Ve bir resim seçelim; manzara olur, bir insan olur. Ben aşağıdaki resmi seçtim, bulamayanlar için. Deniz, uçmak, uzak bana hep özgürlük ve huzur vermiştir.





  
Yazı devam edecek... Sorularınız için ve dosya kağıdına yazacağınız liste için maillerinizi bekliyorum; zamanyok@gmail.com
-  









Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Depresyona neden girilir? Depresyondan nasıl çıkılır?

Sınırların ötesinde saçmalamak

İstanbul Teknik Üniversitesi-Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Yüksek Lisansı Hakkında Birkaç Not